Är julklappar och födelsedagspresenter förskott på arv?

Vi är 3 syskon som fått arvet efter vår mor skiftat enligt följande: En son har fått 96.000 kr i förskott, en annan son har fått 614.924 kr (en fastighet inkluderad). Jag har fått 55.582 kr, accepterar beloppet men jag är upprörd över att belopp som 300 kr (1988), 888 kr (1997), 3 x 500 kr (2000, 2005 + 2010) dom två sista är julklappar! samt 5.000 kr januari 2013 = födelsedagspeng. I övrigt är beloppen i storlek 1.000 - 10.000 kr (vid ett tillfälle). Har juristen rätt i att ta med belopp av ringa karaktär, julklappar och födelsedag. Mina bröder har inte några sådana gåvor upptagna!!. OM jag överklagar så kostar det ytterligare tusenlappar och arvet försvinner helt, vill bara veta om detta är rätt och riktigt, Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att gåvor en förälder givit till sina barn ska räknas som förskott på arv om inte annat skrivits i ex. gåvobrev eller det är tydligt att gåvan inte varit tänkt som förskott på arv (se ärvdabalken 6 kap. 1 §). Undantag till detta är när en förälder har betalat för sitt barns uppehälle och utbildning för att fullgöra sin försörjningsplikt, inte heller "sedvanliga gåvor" ska räknas som förskott på arv - om inte gåvan är av ett väldigt stort värde i jämförelse med gåvogivarens ekonomiska situation (se ärvdabalken 6 kap. 2 §). Det innebär att julklappar och födelsedagspresenter av normalt värde inte ska räknas som förskott på arv.

De flesta hemförsäkringar innehåller ett rättsskydd som kan täcka kostnader för juridiskt ombud. Det kan vara värt att kolla upp så att arvet blir korrekt fördelat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare