Är köp av nakenbilder och sexuell posering via webcam olagligt?

Hej! Jag undrar om det räknas som sexuell tjänst eller nakenposering, vid köp av nakenbilder, filmer eller webcam? Är de olagligt att köpa om personen som säljer är över 18 år? Är nakenposering olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp av sexuell tjänst

Brottet köp av sexuell tjänst aktualiseras när någon skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning (6 kap. 11 § brottsbalken). Med sexuell förbindelse menas samlag eller annan jämförbar handling. Nakenposering, nakenbilder, filmer eller webcam omfattas inte. Det innebär att dessa bilder och filmer inte är köp av sexuell tjänst enligt brottsbalkens lydelse.

Nakenposering

Det är som huvudregel inte olagligt att posera naken exempelvis genom webcam men om motparten är under 15 år blir det sexuellt ofredande (6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken).

Sammanfattning

Det är inte köp av sexuell tjänst att köpa filmer eller bilder men om personen som poserar är under 18 år kan andra brott aktualiseras. Så länge den som poserar är vuxen är det alltså inte brottsligt. Vid nakenposering är det istället så att motparten måste vara över 15 år för i annat fall kan brottet sexuellt ofredande aktualiseras.

Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare