FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2016

Är man fortfarande misstänkt efter dom?

Hej!

Jag undrar om man fortfarande endast räknas som misstänkt till en dom vunnit laga kraft?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att man ska bli dömd till något krävs det att rätten kommer fram till att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till vad personen är misstänkt för. När en dom vinner laga kraft övergår man från att bara vara misstänkt till att blir dömd till en viss brottslig handling och även skyldig till handlingen.

Finner domstolen att personen inte ska dömas så övergår man från misstänkt till att inte vara misstänkt och åtalet ogillas.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Ha en fortsatt trevlig dag.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare