Är min uppsägningstid ogiltig?

Hej.

Jag har blivit provanställd på ett företag där alla tvingas gå med på ett avtal som ger arbetsgivaren 1 månads uppsägningstid och arbetstagaren 3 månader. Som jag förstått det ogiltigförklarar LAS ett sådant avtal. Vad händer när detta ogiltiga avtal anses ligga till grund för den fasta anställningen som träder in efter 6 månader?

Blir det giltigt då eller är det fortfarande ogiltigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

När det gäller avtal om uppsägningstid gäller olika regler beroende på om det är en provanställning eller en tillsvidareanställning.

Provanställning
Regler om vad som gäller för en provanställning hittar du i Lag om anställningsskydd (LAS). Din arbetsgivare får anställa dig på prov i högst sex månader (6 § LAS). En sådan provanställning får avbrytas av både arbetsgivaren och dig som arbetstagare när som helst under provanställningen, och inget skäl till varför man vill avbryta behöver anges. Om någon av er inte vill att provanställningen ska övergå till en tillsvidareanställning, måste anställningen däremot avbrytas senast vid prövotidens utgång, dvs. innan sex månader har gått. Enligt reglerna i LAS har en provanställning inte någon uppsägningstid, vilket innebär att om den avbryts antingen innan eller senast vid prövotidens utgång, kommer anställningen upphöra omedelbart. Det är inte möjligt att avtala om att en uppsägningstid ska gälla genom ett anställningsavtal, utan endast genom ett kollektivavtal (2 § tredje stycket LAS). Detta innebär att den klausul om uppsägningstid på tre månader som finns i ditt anställningsavtal bör vara ogiltig. Detta under förutsättning att det inte finns något kollektivavtal som säger att det är möjligt att avtala om uppsägningstid. Viktigt att notera här är att det är klausulen om uppsägningstid som blir ogiltig och inte hela avtalet.

Tillsvidareanställning
Vid en tillsvidareanställning gäller en minsta uppsägningstid på en månad för både arbetsgivare och arbetstagare (11 § LAS). Arbetstagaren kan ha rätt till en längre uppsägningstid beroende på hur länge arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren. Det är möjligt att åsidosätta 11 § genom bestämmelser i kollektivavtal. Detta innebär att om det finns regler i ett kollektivavtal som skiljer sig från bestämmelserna i 11 § LAS om uppsägningstid, ska reglerna i kollektivavtalet gälla först. Arbetsgivare och arbetstagare har dock även möjlighet att i ett anställningsavtal komma överens om en uppsägningstid som skiljer sig från det gällande kollektivavtalet och reglerna i LAS. En sådan överenskommelse gäller både före lag och kollektivavtal, men endast så länge man inte angett en kortare uppsägningstid för arbetsgivaren än den som lagen anger (dvs. en månad). Det finns visserligen en regel i 2 § andra stycket som säger att avtal som är till nackdel för arbetstagaren jämfört med reglerna i LAS är ogiltiga, men denna regel är inte något hinder för att avtala om längre uppsägningstid för arbetstagaren då detta inte anses vara någon sådan nackdel.

Sammanfattningsvis, om kollektivavtal inte finns, är det reglerna i LAS som gäller och där behöver du inte iaktta någon uppsägningstid för en provanställning. En eventuell klausul i anställningsavtalet om en uppsägningstid på tre månader bör därför vara ogiltig. Om det däremot finns ett kollektivavtal och regler som avviker från 6 § LAS, ska det som sägs i kollektivavtalet om uppsägningstid gälla. När anställningen sedan går över till en tillsvidareanställning gäller en minsta uppsägningstid på en månad både för dig och din arbetsgivare. Det är dock möjligt att avtala om längre uppsägningstid för dig genom både kollektivavtal och anställningsavtal, medan det inte är möjligt att avtala om kortare uppsägningstid för arbetsgivaren.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare