Är reducerat bidrag att anse som ett betungande beslut?

Hej!

Jag undrar om en begränsning av ett statligt bidrag är att betrakta som betungande offentlig rätt eller gynnande?

Ex.: Om jag har fått bidrag på 6 500 kr/mån i 10 år och bidraget är nödvändigt för att att min ekonomi ska gå runt och bidraget plötsligt reduceras till 500 kr/mån.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bidrag är alltid att se som ett gynnande beslut, trots att bidraget blivit reducerat. Beslutet kan därför inte överklagas som ett betungande beslut enligt 22 § förvaltningslagen (vilket sker hos domstol).

Vad du istället kan göra är att ompröva beslutet (beträffande avdraget om 500 kr) hos den myndighet där ansökan av bidraget skett. Detta gör du i skriftlig form genom att skriva att du vill ompröva beslutet och vad orsaken är. En sådan omprövning kan inte leda till att beslut till nackdel för dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare