FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/04/2017

Är "värdering" ett skyddat ord?

Har en sida på fb Värderingssidan för nyfikna och vetgiriga . Medlemmarna kan fråga om föremål i privat ägo som de vill veta lite mera om och vad de kan ha för värde . Oftast så söker folk på nätet efter svar eller så är det någon som är lite mera kunnig och vet mer om det. Vi har inget sälj o köp i gruppen utan bara att man får veta lite mera . En ganska enkel sida. Uppmanar ofta folk till att kontakta auktoriserad firma eller gå vidare med sina föremål till andra grupper som är mer kunniga . Sidan startades 2014 av en som idag är medlem i gruppen. Nu har vi fått problem med en man Han är referensperson till blivande värderingsmän ? Han skall anmäla och dra oss inför domstol för att vi har vilseledande information och ORDET *värdering* får endast användas i dessa sammanhang av en lagligt utsedd auktoriserad person Vi skall stämmas på stora belopp och det spelar ingen roll om vi upplyser att vi ej är en auktoriserad sida .Han skall stämma oss . Denna man har varit medlem i gruppen i ca 1 år .Inte haft några problem med vare sig ord eller annat . Fram tills ett inlägg ang en dalahäst , då han spårade ur och skulle anmäla oss ( inte hans häst utan han fick inte svara personen , då tråden var stoppad ) Sedan har han åter varit inne som ingenting på sidan och så kom det en dalagris , då skulle han stämma oss igen o sidan vart olaglig m.m. Får man inte skriva ordet värdering ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har valt att ställa din fråga till Lawline!

Det finns yrken i Sverige som har skyddade titlar, exempelvis advokat 8 kap 10 § Rättegångsbalk (1942:740) och läkare 4 kap 5 § Patientsäkerhetslag (2010:659), vilket gör att det blir brottsligt för någon utan utbildning eller certifikat att benämna sig själv som någon av ovan nämnda.

Ordet "värdering" är inte ett skyddat ord av lag och det är inte brottsligt att använda det på nätet. På din beskrivning verkar det som att det är klargjort på din FB-sida att du varken säljer saker eller utger dig för att vara en auktoriserad värderingsman. Om fallet hade varit att du utgett dig för att vara en värderingsman och sedan gjort utlåtande om värderingar så är det en helt annan sak.

Som jag förstår det så har det varit klargjort att din sida inte har handlat om professionella utlåtanden om värderingar på saker, har detta framgått tydligt så finns det ingen grund för att stämma eller få dig åtalad.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare