Är vi sambos? Kommer huset ingå i bodelningen?

Hej, jag undrar om jag är sambo med en kvinna? Jag kommer ifrån ”Norrland” och har en gård där och flyttade ”söder ut” med min flickvän. Jag köpte ett hus/villa här med gården som säkerhet. Det gjordes för 17 år sedan och vi har inget samboavtal. Vi har inga barn, inget gemensamt sexliv, delad ekonomi och jag betalar lån, försäkring, energi, matinköp. mm. Inget ekonomiskt samarbete, hushållsgemenskap.

Om vi nu skulle separera kan det anses som att vi är sambos?, ingår villan i bodelningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I sambolagen hittar du reglering kring samboförhållande och dess kriterier. Här regleras även hur och vad man ska fördela om samboförhållandet avslutas. Det finns fyra kriterier för att relationen ska definieras som ”sambo”, (1 § första stycket sambolagen).

Kriterier för ”samboförhållande”

1. ”Två personer”

Oberoende på om man är av olika eller samma kön.

2. ”Stadigvarande bor tillsammans”

Innebär att man inte har något kortvarig eller tillfällig förbindelse. Det görs en helhetsbedömning då man bland annat kan väga in om man har barn ihop, har samma folkbokföringsadress, inbördes testamente och så vidare.

3. ”I ett parförhållande”

Betyder att man har ett sexuellt förhållande ihop, vilket innebär att om man bara bor ihop som kompisar så är man inte sambos i lagens mening.

4. ”Har ett gemensamt hushåll”

Innebär att man samarbetar med gemensamma vardagliga sysslor, har gemensam ekonomi eller i alla fall ett gemensamt samarbete med den vardagliga ekonomin.

Bodelning

Så som jag tolkar din fråga så har du och den kvinna du bor ihop med inte har något partnerförhållande för tillfället. Men att ni flyttade ihop för 17 år sedan och har sedan det bott ihop i huset som ligger ”söder ut”. Om det är så att ni tidigare haft ett partnerförhållande som inkluderade ovanstående kriterier så utgör det ett samboförhållande och om ni nu ska separera så ska en bodelning göras om någon utav er begärd det, (8 § sambolagen). En bodelning innebär att den gemensamma egendomen delas lika mellan parterna, (14 § sambolagen). Eftersom ni inte skrivit några samboavtal så är det sambolagen som ska användas, (9 § sambolagen).

Det som ska ingå i en bodelning är gemensamt bohag (så som möbler, tv etc.) och gemensam bostad som ni införskaffat för att använda tillsammans, (3 § sambolagen). Normalt så är det bohag och bostad som ni införskaffat under samboförhållandet som ska räknas med. Dessutom ska avsikten varit att ni ska använda bohaget och bostaden tillsammans, (se 5 § sambolagen om bostad och 6 § sambolagen om bohag).

Om jag tolkat din fråga rätt så har ni gemensamt införskaffat huset som ligger ”söder ut” för att bo där tillsammans som sambos och då ska bostaden troligtvis ingå i bodelningen. Det är självklart svårt att bedöma helt klart eftersom jag inte vet hur ert förhållande såg ut när ni flyttade ihop.

Sammantaget utifrån hur jag tolkar din fråga så har ni tidigare haft ett samboförhållande som ni nu vill separera. Jag tolkar det så eftersom du skriver att du flyttade med din ”flickvän” ”söder ut” och gjorde det för 17 år sedan. Om ni haft ett samboförhållande ska en bodelning göras om någon utav er begär det, annars är det inget krav. Om en bodelning görs finns det risk att huset ingår i bodelningen om ni använt och införskaffat det för gemensamt bruk. Om det ändå är så att ni inte är sambos enligt ovanstående kriterier ska ingen bodelning göras.

Om du vill ha ytterligare hjälp kan du vända dig till vår juridiska rådgivning, här. Om det är något jag tolkat helt fel så kan du kommentera nedanför svaret.

Hoppas i alla fall att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare