FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/10/2016

Arbeta på två konkurrerande verksamheter

Kan man vara aktiv i två konkurrerande företags vikarie-pooler samtidigt? I mitt fall rör det sig om restaurangverksamhet på två färjerederier.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst så är det ditt anställningsavtal som du ska vända dig till. Konkurrensklausuler är vanliga på arbetsmarknaden och det finns stor risk för att ditt personliga anställningsavtal eller kollektivavtal innehåller en sådan. Dessa klausuler innebär att du inte får syssla med konkurrerande verksamhet. Klausulerna gäller om de är upprättade på ett giltigt sätt enligt Avtalslagen (AvtL). Klausulernas giltighet är dock en annan fråga och för att bedöma detta så behöver jag mer information om situationen, vill du ha vidare hjälp med den bedömningen skulle jag råda dig att du vänder dig till Lawlines express24-tjänster. Finns det en konkurrensklausul måste denna också vara skälig i relation till 38 § AvtL. och kan annars jämkas i sin helhet. Detta gäller till exempel om klausulen är för långtgående gällande tid eller allt för generell.

Även om konkurrensklausuler finns i anställningsavtalen eller inte så råder det en lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare. Lojalitetsplikten är en underförstådd del av anställningsavtalet och gäller alltså alltid, oavsett hur avtalet ser ut och är utformat.

Till lojalitetsplikten tillhör det bland annat att man inte ska bedriva konkurrerande verksamhet mot sin arbetsgivare. Denna delen av lojalitetspliken ser arbetsrätten väldigt allvarligt på och till och med en tanke/planer på att bedriva konkurrerande verksamhet kan utgöra ett brott mot lojalitetsplikten. Beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, förhållandena inom branschen och förekomsten av eller risken för skada för arbetsgivaren så kan uppsägning eller rentav avskedande av arbetstagaren aktualiseras om denne bedriver sådan verksamhet vid sidan av sin samtidiga anställning.

Utan att veta så mycket om verksamheterna så skulle jag spontant säga att du inte får arbeta på två sådana företag samtidigt. En större bedömning än såhär ingår inte i gratisrådgivningen utan vill du ha vidare hjälp så får du vända dig till Express24-tjänsterna.

Hoppas i alla fall att du har fått svar på din fråga och trevlig kväll!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare