Arbeta utan lön

Min dotter arbetar hela dagarna utan lön, vad gör jag som mamma åt den saken då min dotter själv inte säjer nåt.

Kan jag ändå dra hennes arbetsgivare till domstol eller vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I svensk rätt är det som huvudregel vanligast att arbetstagaren (din dotter) och hennes arbetsgivare tillsammans kommer överens om de lönevillkor som ska gälla för henne. Det finns idag tyvärr inget lagstöd för s.k. "minimilön" i Sverige - dvs. det finns inga regler som gäller för hur mycket lön din dotter har rätt att få.

Dock så ska en arbetstagare aldrig behöva jobba oavlönad enligt den arbetsrättsliga principen som finns i Sverige!

Enligt 6 § Lagen om anställningsskydd måste en arbetsgivare för alla anställningar som är längre än 3 veckor lämna skriftlig information om villkor som är av väsentlig betydelse, så som lön. Din dotter har rätt att få sådan information lämnad till sig senast 1 månad efter det att hon har påbörjat sin anställning. Men för att undvika att hon ska fortsätta jobba gratis och i bevishänseende, är det bäst om hon kan få ett skriftligt anställningsavtal innan hon fortsätter att jobba.

Om din dotter och hennes arbetstagare inte har kommit överens om vilken lön hon ska få, har arbetsgivaren ingen ensam rätt att besluta om lönevillkoren, dvs. att din dotter inte ska få någon lön! Man beaktar då sedvänja och bruk för att utröna vilken lön din dotter har rätt till, vilket även hänger samman med kollektivavtalens starka utbredning i Sverige.

Finns det kollektivavtal på din dotters arbetsplats, är det högst troligt att det är ett brott mot kollektivavtalet att inte ge henne lön för arbetad tid. Är din dotter med i en arbetstagarorganisation (ex. facket) rekommenderar jag dig att ta kontakt med dem för att få hjälp med ärendet!

För att kunna ge dig ett ännu tydligare svar hade jag behövt veta vad din dotter och hennes arbetsgivare kom överens om när hon anställdes.

Jag hoppas att du någorlunda fick svar på din fråga, och att du nu förstår att det finns goda möjligheter att försöka få din dotter att få betalt för det arbete hon utför. Jag hade däremot inte rekommenderat dig att själv försöka ta det till domstol, då det oftast är en väldigt svår och dyr process för en privatperson. Behöver du mer rådgivning i ärendet är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se där du gärna får komplettera med ytterligare information. Var dock gärna beredd på att det kan ta lite tid innan du får ytterligare besked, då vi för närvarande har väldigt mycket frågor som ställs!

Behöver du snabbare rådgivning är du välkommen att använda vår expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare