Arbetade timmar som försvunnit – hur får jag betalt

Hej! Jag har råkat ut för bedrägeri av min fd chef. Han har utan anledning dragit timmar från mina timrapporter/lönespecifikationer så det saknas sammanlagt minst 40tim. Jag har alla tidsrapporter och lönespecifikationer Utskrivna och man kan då klart och tydligt se att det saknas timmar. Hur stor är chansen att vinna i rätten mot denne korrupta man och kan han bli skyldig att betala något mer utöver de timmar som saknas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du kan bevisa att din arbetsgivare faktiskt har dragit av timmar så bedömer jag dina chanser som goda att nå framgång med dina krav på betalning. Utgångspunkten är nämligen att din arbetsgivare är skyldig att betala den lön som ni har kommit överens om. Självklart ska lönen även motsvara de timmar du faktiskt har arbetat. Det första jag rekommenderar dig att göra är att försöka prata med din chef om situationen. Om du lugnt och sakligt förklarar att du självklart måste få betalt för de timmar du har arbetat borde han förstå det märkliga i sitt tidigare agerande. Fungerar detta inte, rekommenderar jag dig att tala om för din tidigare arbetsgivare att du kommer gå vidare med saken och kräva din lön.

Kräver din lön gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Det finns ingående beskrivningar på deras hemsida hur du ska gå till väga.

Fungerar det inte att vända sig till KFM så får du slutligen stämma din tidigare arbetsgivare. Detta rekommenderar jag inte att du gör utan juridisk biträde. Våra jurister på Lawline biträder regelbundet personer i domstol. Du når dem på info@lawline.se

Är du medlem i ett fackförbund så är det även bra om du kontaktar dem. De kan hjälpa dig i kontakterna med din arbetsgivare och ge dig närmare råd.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare