Arbete för annan arbetsgivare under tjänstledighet

Hej! Jag är tillsvidareanställd på ett bemanningsföretag som tjänsteman. Jag har fått beviljat tjänsteledighet för studier fram till maj 2016. Mitt problem uppstår över sommaren, då jag är i behov av ett arbete för att försörja mig. Min arbetsgivare kan inte garantera att det finns sommarjobb till mig, och har själv sagt att prioriteringen att sätta mig i arbete inte är högst då jag är studieledig och de betalar inte när de inte hittar arbete för mig.

Min fråga är nu om jag kan jobba för ett annat företag (som inte är konkurrerande) under sommaren? Min arbetsgivare hävdar nej, då tjänstledighet beviljats för studier och inte annat arbete, och även om det inte är konkurrerande företag, om arbetsuppgifterna liknar de som jag haft hos dem, så är det inte skäl nog att kunna jobba för det andra företaget istället för min arbetsgivare.

Vi lämnade diskussionen utan svar för än så länge är det bara spekulationer. Men jag fick uppfattningen om att de vill att jag säger upp mig för att kunna jobba över sommaren för ett annat företag, vilket jag nästan är tvungen då min arbetsgivare inte garanterar jobb för mig och jag är beroende av en inkomst över sommaren.

Lawline svarar

Hej,
tack för din fråga!

Den tillämpliga lagen i ditt fall är lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Enligt den lagen har du rätt till ledighet för att studera. Enligt lagen har du dock ingen rätt att ha tjänstledigt från ditt jobb och samtidigt arbeta för en annan arbetsgivare.
Dina alternativ är att försöka förhandla med din arbetsgivare om att ändå få arbeta hos en annan arbetsgivare, säga upp dig från arbetet, avbryta studierna och därmed få rätt att återgå till din anställning eller på annat sätt försöka komma överens med din arbetsgivare om en lämplig lösning. Din arbetsgivare har dock rätt att inte låta dig arbeta någon annanstans när du är tjänstledig på bemanningsföretaget.

Hoppas att du och din arbetsgivare kan komma överens om något bra. Om ni avtalar om något som gynnar dig, rekommenderar jag dig att ni avtalar skriftligt med bådas undertecknande så att du kan visa avtalet som bevis om några problem skulle uppkomma.

Lycka till !

Lawline RådgivareRådgivare