Arbetsgivare vägrar lämna arbetsgivarintyg

Hej. Jag har problem med en tidigare arbetsgivare. Han vill inte skicka mig ett arbetsbevis. Vad ska jag göra? Jag är inte med i facket.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din arbetsgivare har en skyldighet att lämna ut ett arbetsgivarintyg enligt 47 § 2st Lag om arbetslöshetsförsäkring. En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran.

Om ens arbetsgivare vägrar att lämna ut ett arbetsgivarintyg kan man vända sig till sin fackliga organisation, om man är medlem i någon, som hjälper en att hantera frågan. Eftersom du inte är medlem i någon facklig organisation kan du istället vända dig till domstol och begära att de ska ålägga din arbetsgivare att ge ut arbetsgivarintyget.

Med vänlig hälsning

Stina JanssonRådgivare