FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/12/2016

Arbetsgivarens rätt att kvitta lön

Hej!

Jag blev jobbar åt [arbetsgivarens namn borttaget av Lawline] och blev helt sjukskriven nu den 21/10 Då har min arbetsgivare missat att ändra min sjukskrivning från deltid till heltid. Vilket har resulterat i att man har tagit min lön i form av OB som skulle kommit nu i november, på ca 800 :- före skatt. Plus att jag fått en löneskuld på ca 2000:- Min fråga är nu: Får de göra så här när jag har gjort "min del" i sammanhanget, dvs lämnat in läkarintyget samma dag jag blev sjukskriven , och pratat med min chef tre dagar efteråt för att bekräfta? De har inte ens pratat med mig om att de har bommat detta och ska lösa det på det här viset! Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är medlem i facket rekommenderar jag att du vänder dig till dem så att ni eventuellt gemensamt kan diskutera med arbetsgivaren.

Jag vet inte exakt hur det har gått till och hur arbetsgivaren betalar ut din lön men jag ska försöka förklara vad som gäller nedan.

Om du får lön i förskott d v s samma månad som du jobbar så är lönen preliminär och bygger på att du kommer jobba avtalad tid under månaden. När du sedan är sjuk och inte gör det har arbetsdomstolen sagt att det är tillåtet för arbetsgivaren att dra av lön vid nästa löneutbetalning eftersom den första löneutbetalningen var preliminär.

Om det inte handlar om att löneutbetalningen var preliminär utan att arbetsgivaren av misstag har betalt ut en för hög lön t ex för att de missat att registrera att du gick från att vara sjukskriven på deltid till heltid, så är det vad som brukar kallas en misstagsbetalning. Din arbetsgivare får som utgångspunkt då inte tvångskvitta, d v s dra av pengar från din senare lön, på det sett som skett om du inte visste att du inte hade rätt till pengarna som de betalat ut av misstag, enligt kvittningslagen. Det kan dock vara så att det enligt kollektivavtal är tillåtet att kvitta enligt andra förutsättningar.

Utgångspunkten är, även om arbetsgivaren inte får tvångskvitta din lön, att du är tvungen att betala tillbaka beloppet arbetsgivaren betalade ut av misstag. Enda gången du inte behöver göra det är om du gjort dig av med pengarna och inte förstod att du inte hade rätt till den delen av lönen. Detta följer av en rättsprincip som kallas condictio indebiti. Det spelar således ingen roll att du har agerat riktigt och att det är arbetsgivaren som begått misstag - du skulle ändå kunna bil i vart fall återbetalningsskyldig även om de förmodligen inte får tvångskvitta din lön. Jag håller dock med dig om att arbetsgivaren borde diskutera möjliga lösningar på problemet med dig!

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare