Arbetsgivarens rätt att styra över arbetstagarens tankar och känslor

Hej!

Min fråga gäller yttrandefrihet och tankefrihet på en arbetsplats.

Min kommunala, (dvs ej privata), arbetsgivare anser att jag som arbetstagare SKA tänka att jag "VILL" utföra mina arbetsuppgifter; ordet "MÅSTE" ska man inte använda sig av när man tänker på sitt jobb.

Vidare, om jag tänker att jag MÅSTE gå till jobbet så kan jag säga upp mig.

Jag hävdar att mina tankar är min ensak. Det som avgör hurdan jag är som arbetstagare är VAD jag gör på jobbet och HUR jag gör det. Dvs, min arbetsprestation och mitt beteende. Självklart vill min arbetsgivare ha positiva och engagerade medarbetare men innefattar detta rätten att styra tankar och känslor?

Mina frågor är: 1. Har min arbetsgivare rätt att tala om för mig hur jag ska tänka och vilka känslor jag ska ha inför mitt jobb?

2. Har jag rätt att protestera om jag får tillsägelse att tänka och känna på ett visst sätt?

Med tanke på mina grundlagsskyddade rättigheter hävdar jag att jag får tänka och känna precis vad jag vill men det här är kanske någon slags gråzon.

Med vänlig hälsning

Undrande arbetstagare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget förbud mot att säga till sina arbetstagare att de ska tänka positivt angående sitt arbete, även om det säkert kan upplevas påträngande för dig. Däremot att du tänker annorlunda angående ditt arbete är självklart ingen grund för uppsägning, då en uppsägning av personliga skäl (som detta är) måste vara saklig enligt LAS 7 §.

Mitt råd är att du inte behöver oroa dig över dina tankar och känslor så länge du inte agerar ut dem genom beteende eller genom att dra ner på arbetsmoral hos kollegor eller liknande (även om detta antagligen inte heller hade varit grund för uppsägning).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med din arbetsplats är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare