Arbetsgivarens skyldighet att lämna lönespecifikation

Arbetade hos min f.d arbetsgivare i ca 3-4 månader 2015 och det var ingen ordning på hans pappersarbete alls. Jag fick själv fixa anställningsavtal, lönerapporter och det fanns inte med någon semesterersättning som det verkar. Jag fick även tjata om och ordna anställningsbevis.

Han har inte kollektivavtal och vi fick inte nämna ett ord om facket.

Nu ska deklarationen strax in för 2015 och min f.d arbetsgivare vägrar lämna ut lönespecifikationerna. Summan i min deklaration stämmer inte med det jag fått utbetalt. Min misstanke är att han inte för en helt laglig verksamhet eftersom han påstår sig ha betalat ut mer än han faktiskt har.

FRÅGAN:

Nu när han inte lämnar ut detta, vilken instans kan hjälpa mig?

Är det lagfört att arbetsgivare måste lämna ut lönespecifikationer?

Jättetacksam för svar, detta är inte mindre än min 12:e arbetsgivare som inte sköter lönerna eller arbetsmiljön korrekt... Går en på nerverna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det skapar frustration för dig att inte komma överens med din arbetsgivare på grund av att arbetsgivaren inte lämnar ut besked om lönen. Arbetsrättsligt finns det inget som reglerar rätten till lönespecifikation men till att börja med är det Skatteverket som är den myndighet du ska vända dig till, eftersom du blivit nekad ett lönebesked trots att du har rätt till detta. Lönespecifikationer är av stor betydelse eftersom det utgör ett bevis på att arbetsgivaren dragit skatt och att skattesatsen dessutom varit riktig.

Skatteverket skriver följande angående lönespecifikation:

”Som anställd kan du meddela Skatteverket om din arbetsgivare slarvar med att betala ut din lön, inte gör skatteavdrag, inte ger dig lönebesked eller inte lämnar kontrolluppgift.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor eller funderingar!

Nathalie ByströmRådgivare