Arbetsgivarens skyldigheter vid arbetsbrist och skadestånd vid brott mot LAS

Hej!

Jag undrar vad som händer om man omplaceras pga arbetsbrist, men omplaceringen inte är skälig. Alltså om det inte är just en själv som ska omplaceras (om man då utgår från turordningen, enligt lag), utan en annan. Alltså om alla jobbat lika länge och man själv är äldst men omplaceras ändå. För egentligen är det ju då den yngsta som ska omplaceras. Jag vet att det kan bli så att arbetsgivaren måste betala skadestånd, men kan arbetsgivaren bli skyldiga att göra något annat? Eller vad är det som händer när en omplacering är oskälig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om anställnings upphörande och omplaceringar finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Jag kommer redogöra vad som i allmänhet gäller för arbetsgivare och arbetstagare när uppsägning måste ske på grund av arbetsbrist. Sen förklarar jag vad det betyder i fallet du beskriver.

Saklig grund för uppsägning

Inför varje uppsägning av en arbetstagare ska skälen anges och skälen ska vara sakliga. En saklig grund som i princip aldrig ifrågasätts är arbetsbrist. En arbetsgivare får dock aldrig säga upp en arbetstagare på grund av arbetsbrist om arbetsgivaren inte har uppfyllt sin omplaceringsskyldighet. Omplaceringsskyldigheten innebär att arbetsgivaren ska försöka hitta ett annat arbete eller anpassa nuvarande arbetsuppgifter. Arbetsgivaren måste alltså göra ett rimligt försöka att hitta en annan lösning än att säga upp personen (LAS 7 §).

Turordning vid uppsägning

Om arbetsgivaren inte kan lösa arbetsbristen med hjälp av att placera om arbetstagare eller på andra sätt ändra fördelningen av arbetet, så ska anställda sägas upp enligt turordningsreglerna. Huvudregeln är att det är de med längst arbetstid som ska få stanna kvar på arbetsplatsen och om två personer har lika lång anställningstid ska den äldsta få företräde till att stanna kvar (LAS 22 §). Turordningen kan frångås om en person måste omplaceras för att kunna stanna kvar. Då krävs det att personen har tillräckliga kvalifikationer. Har den med längst anställning eller högst ålder inte tillräckliga kvalifikationer för någon av tjänsterna som finns kvar kan en senare anställd eller yngre person få företräde.

Om någon sägs upp på grund av arbetsbrist trots att denne hade företräde framför någon annan enligt turordningsreglerna, så kan personen kräva skadestånd (LAS 38 §). Skadeståndet inkluderar ekonomiskt skadestånd för inkomstförlust, tillkomna kostnader m.m. Skadeståndet inkluderar också ett allmänt skadestånd för den kränkning som lagbrottet innebär. Arbetsgivaren kan inte kräva att uppsägningen ogiltigförklaras i detta fall.

Sammanfattning

När det råder arbetsbrist på en arbetsplats får arbetsgivaren säga upp sina anställda. Hen är dock alltid skyldig att försöka omplacera arbetstagare så att dessa får behålla sin anställning (det är alltså fortsatt anställning och inte fortsatt anställning på samma befattning som skyddas). När omplaceringen görs på grund av en arbetsbristsituation ses den som regel inte som oskälig, eftersom alternativet är att bli uppsagd. Turordningsreglerna tar sikte på vem som har rätt att stanna kvar i anställning och vem som måste gå från en arbetsplats. Skadestånd för brott mot turordningsreglerna kan krävas av en som blir uppsagd trots att personen har företräde framför de som får stanna kar. Blir någon omplacerad i en arbetsbristsituation är det snarast ett tecken på att arbetsgivaren faktiskt har uppfyllt sin plikt och försökt undvika uppsägningar.

Turordningsregler och mer specificerade bestämmelser om vad som gäller för alla parter i olika situationer finns ofta också i kollektivavtal. Om man vill ha mer information om vad som gäller på sin egen arbetsplats eller upplever att något inte gått rätt till vid en uppsägning bör man vända sig till sin fackförening.

Jag hoppas att svaret har varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare