FrågaARBETSRÄTTRast 16/02/2018

Arbetstagares rätt till rast på annan plats

Hej, jag har extratjänst i Uppsala kommun. Vi får löneavdrag vid tandläkarbesök. Besök tog 1 timme. Jag gick dit på min lunch som är 30 min. Alltså tycker jag att dom ska göra avdrag på resterande 30min. Dom vill dra 1 timme. Påstår att lunch är obligatorisk. Jag tycker man får göra vad man vill på lunchen. Arbetstid 08.00- 16.30. Lunch 30 min. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Du rätt till rast efter var femte timma. Under denna rast ska du inte vara skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen och du har inte heller rätt till lön under denna tid. Enligt arbetsmiljöverket är 30 min rekommenderad tid för raster. (Arbetstidslagen 15§)

Däremot får arbetsgivaren byta ut rasten mot något som kallas måltidsuppehåll, men bara under vissa särskilda omständigheter. Detta är om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena på arbetsplatsen, sjukdomsfall eller annan händelse som arbetsgivaren inte kunnat förutse. Måltidsuppehållen ska ingå i arbetstiden och du har då rätt till lön. (16§ Arbetstidslagen.)

Utöver rasten har du rätt till pauser om det behövs, men under pauserna är det arbetsgivaren som beslutar om du måste stanna kvar på arbetsplatsen eller inte och dessa pauser ska ingå i arbetstiden.

Det är alltså skillnad mellan paus, rast och måltidsuppehåll.

Det är viktigt att tänka på att Arbetstidslagen inte gäller om det finns ett kollektivavtal som säger annat. (3§ Arbetstidslagen)

Mitt råd till dig är att i första hand se om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats och om det reglerar raster.

Om det inte finns ett kollektivavtal skulle mitt svar vara att de har rätt att dra av 30 min lunchrast + 30 min besök hos tandläkaren, men inte 60 minuter tandläkare + 30 minuter för lunchrast enligt Arbetstidslagen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare