FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/11/2015

Arbetsvägran

Hej!

Jag undrar om man har rätt att arbetsvägra om man inte fått ut sin lön?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Någon specifik rättighet till att arbetsvägra vid utebliven lön finns inte lagstadgat i svensk rätt. Att arbetsvägra är inte att rekommendera då detta aktualiserar saklig grund för uppsägning och arbetsgivaren kan därmed särskilja den arbetsvägrande från sin anställning.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare