Ärekränkning och förtal

Hej! Jag fick nyligen veta att min flickväns ex-pojkvän har spridit falska "rykten" om mig (inom citationstecken då jag ej vet om spridningen är stor nog för att räknas som ryckte). Jag har inte direkt PERSONLIGEN känt av några effekter, men anklagelserna verkar vara att jag är utlänning (delvis sant, men använt i ett kränkade syfte), och det ännu allvarligare karaktärsmordet där han påstår att jag tar droger (vilket då ej är sant).

Jag undrade då om detta är nog för att räknas som ärekränkning, eller liknande, och om detta i så fall vore grund till rättsmål?

Jag frågar denna fråga mest i nyfikenhet, men vore kul att veta. Dock tror jag inte att det skulle vara SÅ värt att faktiskt öppna ett mål om det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärekränkning är ett samlingsnamn för brotten förtal och förolämpning och dessa bestämmelser hittas i 5 kapitlet brottsbalken.

Första uttalandet

När din flickväns ex-pojkvän kallar dig för utlänning i kränkande syfte finns två tänkbara brott. Första brottet, förolämpning hittas i 5 kap. 3 § Brottsbalken. Där framgår att den som smädar annan genom kränkande skällsord ska dömas för brottet förolämpning, om meddelandet lämnas direkt till offret. I ditt fall har inte uttalandet om att du är utlänning lämnats direkt till dig och brottet förolämpning kan därför inte aktualiseras.

Det andra brottet är hets mot folkgrupp enligt 16 kap. 8 § BrB och där framgår att den som i ett meddelande som sprids uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan grupp av personer ska dömas för brottet hets mot folkgrupp. Ett krav är att personen som säger det lägger ett negativt värde i uttalandet. Denna bestämmelse syftar till att skydda både folkgrupper och andra grupper av personer när angreppet har sin utgångspunkt i exempelvis hudfärg, nationellt ursprung eller etniskt ursprung.

Problematiken i ditt fall är att antalet personer som uttalandet spridits till är oklart. Det räcker inte att endast några få personer tar del av missaktningen, utan det måste spridas. Om uttalandet om att du är utlänning spridits i tillräcklig grad och dessutom kan visas vara uttryck för en missaktning av en folkgrupp pga hudfärg, nationellt ursprung eller etniskt ursprung är det att bedöma som brottet hets mot folkgrupp.

Andra uttalandet

Enligt 5 kap. 1 § BrB aktualiseras förtal när en person pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i syfte att utsätta dem för andras missaktning. Det krävs därmed att det handlar om att det lämnas en uppgift om personen i fråga som är ägnad att utsätta personen för omgivningens missaktning. Det finns inte något krav på att uttalandet får en större spridning bland allmänheten för att det skall räknas som förtal, men det krävs i princip att uppgiften lämnas till någon utomstående person (inte till dig direkt). Detta är enligt mig uppfyllt här eftersom din flickväns ex-pojkvän påstått att du använder droger (brottsligt) genom att sprida rykten för att väcka omgivningens missaktning.

Om du vill gå vidare med frågan

Huvudregeln är att åklagare inte väcker åtal för förtal utan det initiativet ligger hos den utsatta personen (dig). Om du anser dig ha blivit utsatt för förtal av din flickväns ex-pojkvän kan du alltså väcka ett så kallat enskilt åtal, se 5 kap 5 § BrB.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare