Arv av fastighet vid äktenskap

Arvsdilemma.

Min sambo sedan 20 år har alltid velat gifta sig med mig men jag har varit tveksam pga. omständigheterna.

Hon har tre barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt barn.

Jag kommer att få ärva en fastighet framöver som blir enskild egendom och vill endast att vår gemensamma son skall få ärva den av mig.

Räcker det då eller måste jag skriva ett testamente där jag beskriver att vår son ensam skall få ärva hela fastigheten så att inte min sambos/frus särkullbarn senare skall få del i fastigheten?

Eller kan vi helt enkelt inte gifta oss pga. av omständigheterna?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns två moment där det kunde bli problem med fastigheten: Bodelning och arv. Jag kommer i frågan att resonera utifrån hur det blir om ni gifter er.

Om du och din eventuella fru skiljer er eller någon av er dör skall en bodelning göras innan något arv ens blir aktuellt. Här skulle dock inte fastigheten ingå, eftersom den är enskild egendom (7 kap. 1 - 2 § § samt 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1)) . Även efter en bodelning skulle alltså fastigheten i dess helhet tillhöra dig eller ditt dödsbo.

Problemet uppstår när arv blir aktuellt. Jag antar att du inte själv har några barn med någon annan än din sambo/eventuella fru. Då skall som huvudregel hon ärva allting enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Hela detta arv sker dock med "fri förfoganderätt"; den andel av fruns egendom som när arvet efter dig blev klart bestod av egendom hon fått från dig går bara vidare till ert gemensamma barn. Dock skulle det vara just en andel det var fråga om och inte enskilda saker, varför fastigheten kanske skulle delas upp eller till och med gå till något eller några av särkullbarnen.

Du kan förhindra att fastigheten går till din fru genom att testamentera den till ert gemensamma barn. Man kan faktiskt göra sin make helt arvslös om man vill genom att testamentera allt till gemensamma barn. Det går dock också bra att bara göra så gällande fastigheten. Då går denna till sonen, men resten först till frun.

Kort sagt blir det inga problem med fastigheten om ni gifter er så länge du skriver ett testamente, där fastigheten testamenteras till ert gemensamma barn!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare