Arv av skulder

En far avlider och han har stora skulder. Ett barn är förmånstagare. Skrivs skulderna av eller ska hen betala resten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Svaret är kort och gott att barnet inte behöver betala faderns skulder då skulder enligt svensk rätt inte går i arv. Faderns skulder ska lösas mot tillgångarna i dödsboet; om skulderna överstiger dödsboets tillgångar så kommer skulderna alltså inte föras vidare till en arvinge. Skulderna dras däremot från dödsboets tillgångar, vilket gör att storleken på barnets arv såklart påverkas.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Med vänliga hälsningar

Petter WestergrenRådgivare