Arv efter make utan barn och släkt

Hej

Vem ärver mig?

Jag är gift men har ingen släkt kvar och inga barn. Min fru har två barn i tidigare äktenskap.

Vem ärver mig om hon inte finns kvar?

Går det automatiskt till hennes barn eller måste jag skriva testamente eller i vita arkivet hur jag vill ha det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid ett upplösande av äktenskap, antigen genom äktenskapsskillnad eller ena makes död så fördelas makarnas egendom genom bodelning vilket framgår av 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Den efterlevande maken tilldelas alltså halva den kvarlåtenskap som den avlidna lämnat efter sig. Den återstående halvan av den avlidnas kvarlåtenskap tillfaller den avlidnas bröstarvingar om sådana finns.

Eftersom att du inte har några barn eller annan släckt som ärver dig är det din make som ärver hela din kvarlåtenskap enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Om din make däremot har avlidit före dig så tillfaller din kvarlåtenskap Allmänna arvsfonden om du inte har upprättat ett testamente, 5 kap. 1 § Ärvdabalken. Makes barn har ingen legal arvsrätt gällande din kvarlåtenskap, därför är det att rekommendera att upprätta ett testamente om du vill att de ska ärva efter dig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare