Arv efter makes bortgång

Min fru gick nyligen bort. När vi träffades så ägde jag huset vi bor i till 100%. Jag står fortfarande som ägare till 100%, hon har en dotter. Ärver hon något av fastighetens värde

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom att ni var gifta utgör huset giftorättsgods. När en make avlider ska en bodelning ske där vardera makens giftorättsgods beräknas med avdrag för skulder. Summan av vardera makens giftorättsgods lägg ihop och delas lika mellan den efterlevande maken och dödsboet efter den avlidne. Den avlidnes kvarlåtenskap (det som finns i dödsboet) kommer därefter att fördelas enligt arvsordningen eller testamente.

Eftersom att din fru hade en dotter kommer i avsaknad av testamente kvarlåtenskapen att gå till denna dotter. Jag kan tyvärr inte ge ett helt klart svar om husets värde kommer ingå i kvarlåtenskapen, eftersom jag inte vet de exakta förutsättningarna som föreligger i detta fall. Om jag utgår från att huset är det enda giftorättsgodset som finns i bodelningen (vilket jag dock håller för osannolikt), kommer hälften av husets värde att gå till dottern.

Behöver du ytterligare hjälp med denna fråga rekommenderar jag dig att boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på frågor om arv- och familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Ha en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare