Arv efter moster

Vem ärver min moster?

Hon var skild sen långt tillbaka

Inga barn, hon har en bror och

Syskonbarn

Ev har hon skrivit ett testamente

Men det har ingen hittat

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor som gäller arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

I 2:2 ÄB står det att om din moster inte har några barn, så ärver hennes föräldrar henne. Om den ena eller båda föräldrarna är avlidna, får arvlåtarens (din mosters) syskon dela på den förälderns eller de båda föräldrarnas del. I ett avlidet syskons ställe träder dess barn, och varje barn får lika stor del.

Som jag uppfattar din fråga så har din moster inga barn och båda hennes föräldrar är avlidna. Detta innebär att hennes syskon (din morbror och din mor) kommer att ärva henne. Om något av syskonen är avlidet så ärver dennes barn honom eller henne, dvs att syskonbarnen får ärva den del som skulle tillfallit deras förälder.

Om det finns ett testamente så gäller det som står däri, men om testamentet inte går att hitta så gäller det ovan skrivna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Amani AliRådgivare