Arv för gemensamt barn och istadarätt

min man och jag har en gemmensam son och inga tidigare barn, varken han eller jag. Vi önskar att han ärver oss så att bara han eller om han dör bara hans två sönner skall få ärva oss. Det vill säga att inte hans sambo som han har barnen med eller någon annan person skall kunna få ta del av arvet. Hur skall vi göra? Måste man anlita en juristbyrå, finns det färdiga mallar som man skall fylla i....etc

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

För att sammanfatta din fråga så tolkar jag det som att ni vill att arvet endast ska kunna utgå till er gemensamma son alternativt till hans barn.

För att genomföra detta på bästa sätt rekommenderar jag er att skriva ett testamente där ni uttrycker er vilja att ert arv ska vara er sons enskilda egendom. Då kan inte er sons sambo ta del av arvet vid en eventuell separation. Det gäller även om er son skulle gifta sig med sin sambo och det därefter skulle bli bodelning på grund av skilsmässa.

Skulle er son avlida efter att han erhållit arv efter er och er son skulle ha gift sig, så är det hans maka/make som ärver alla hans tillgångar inklusive den enskilda egendomen. Därav är det även bäst om även er son skriver ett testamente gällande hans tillgångar till förmån för sina/hans egna barn.

Jag rekommenderar er att anlita vår expresstjänst där vi kan hjälpa er att fylla i ett korrekt testamente. Expresstjänsten hittar ni här: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alternativt kan ni själva fylla i en mall gällande testamente som ni finner här: http://lawline.se/avtal/testamente

Jag hoppas ni har fått svar på er fråga och jag får önska er en fortsatt trevlig dag och lycka till med ert ärende!

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare