Arv mellan makar

Hej. Jag har en fråga angående arv av hus. Min farfar gick bort 2001 då var huset taxerat Til 388000:-

Farfar och farmor var gifta och ägde 50% var av huset. Dem har 2 barn. Blir det så att farmor ärvde 25% av farfars del av huset, och att barnen 25% ? Barnens arv efter farfars del ska den räknas på dagens taxeringsvärde eller det då han gick bort? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När en make går bort, sker först och främst en bodelning mellan makarna. Det innebär att deras egendom läggs ihop, och delas sedan på två, förenklat sagt.

Efter att en bodelning har gjorts ska arvet fördelas. Då får din farmor hälften av det som är kvar, och resterande arvingar resten enligt lag. Enligt samma paragraf så ska efter bodelningen arvet fördelas. Då får din farmor också dela på arvet, samt barnen. Det som barnen ärver, får dock din farmor behålla med något som kallas för "fri förfoganderätt". Det innebär kort att hon behåller det, tills hennes bortgång, då barnen får dela på det.

Så om din farmor och farfar ägde 50 % var av huset skulle det kunna bli såhär = När din farfar avled görs en bodelning. Beroende på hur egendomsförhållande etc ser ut, kan det bli så att din farmor även får halva delen av din farfars andel av huset. Alltså - 50/2 = 25 %. Din farmor har då 75 % av huset, och resterande 25 % återstår till arvsdelen. Din farmor kan då ärva hälften av 25 %, alltså 25 / 2 = 12,5 %. Sammanlagt har din farmor då 87,5 % av huset, och barnen 12,5 %. Men hon har fri förfoganderätt över även den delen, och har således hela huset till sin bortgång.

Detta är en förenklad version och beror på olika omständigheter som är svåra att reda ut rakt av såhär.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte, kommentera gärna här under så ska jag besvara dina följande frågor så gott det går.

Vänligen,

Moa BodinRådgivare