Arv mellan makar utan gemensamma bröstarvingar

Hej! Jag är gift. Vi har Inga gemensamma barn.

Jag har ett barn och min man också (särkullbarn).

- Vad kan jag göra om min man gå bort?

- Kommer mitt barn få arv från min avlidne man, trots jag lever?

- Kan göra mitt barn arvlös? (jag är inte vårdnadshavaren).

- Kan jag ärva nåt av min man, eller allt kommer till hans barn?

Jag och min man äger ett hus plus andra värde saker.

Vi har inga dokument som testamente eller liknande.

Väldigt tacksam, om Ni kan svara på mina frågor!

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvs regleras i ärvdabalken (nedan benämnd ÄB). När en make dör faller arvet i första hand till den efterlevande maken (ÄB 3 kap. 1 §). Det betyder att du kommer få arvet efter din man om han dör. Dock kommer hans barn ha rätt till efterarv vid ditt dödsfall (ÄB 3 kap. 2 §). Detta innebär att en del av det som är kvar vid din död kommer att tillfalla din mans barn. Det innebär att du inte kan testamentera bort egendom som du fick som arv efter din man. Ditt barn har dock ingen arvsrätt utan det är enbart hans egna barn som har rätt att ärva efter honom (ÄB 2 kap. 1 §).

Du kan inte göra ditt barn arvslöst mot dennes vilja eftersom han har rätt till sin laglott enligt ÄB 7 kap. 1 §. Detta innebär att det alltid har rätt till halva sin arvslott. Arvslotten vilket utgör all din kvarlåtenskap eftersom det är ditt enda barn. Således kommer ditt barn alltid ha rätt till halva din kvarlåtenskap. Detta innebär att du enbart kan testamentera bort halva din kvarlåtenskap.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare