FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/03/2017

Arv och enskild egendom

Jag är gift och min man har ett barn sedan tidigare. Vi har två barn tillsammans. Mina föräldrar äger två fastigheter som jag ärver 1/3 av när de dör. Vad ska jag göra för att den delen sedan ska gå rakt ned till mina barn och inte alls till min mans särkullsbarn om jag dör först så att min man ärver mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregler vid äktenskap

Då du är gift har din make rätt att disponera över dina pengar efter din bortgång fram till sin egen död. Efter din makes död är huvudregeln att din halva av arvet (dvs. hälften av det din make efterlämnar) tillfaller era gemensamma barn. Hans halva av arvet tredelas däremot då han har en till bröstarvinge. Regleras det inte på något vis på förhand, blir således er egendom giftorättsgods som hälftendelas mellan er efter äktenskapets upplösning. Då kan man, som du säger, inte garantera att dina barn får sin fulla del av de fastigheter du ärvt även om din makes särkullbarn inte ärver något från ”din halva”.

Tips på reglering

Däremot kan man göra så att de andelar du ärver efter dina föräldrar blir din enskilda egendom som du kan testamentera till dina bröstarvingar. Detta går att göra med ett äktenskapsförord mellan dig och din make. Du kan även be dina föräldrar att testamentera andelarna till dig med villkoret att det ska vara din enskilda egendom. Regleringarna om detta kan du läsa i 7 kap 2 § Äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare