Arv till den först avlidna makens släktingar vid efterlevande makens bortgång

Hejsan, min man gick bort nyligen, bouppteckning är klar. Jag tog över fastigheten där vi bodde.

Min man hade inga barn och vi hade inga gemensamma barn, man jag har ett från tidigare äktenskap.

Innebär det att jag ärvde allt? Är det mitt barn som ärver allt som jag fick ärva vid min bortgång eller har hans familj rätt till nån del?

Tack på förhand för svaret.

Mvh BMB

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Eftersom du och din man var gifta stämmer det att du ärver hela hans kvarlåtenskap, enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Om din man hade haft barn, som inte var era gemensamma, hade de haft rätt att få ut sin arvslott direkt.

Om någon av din mans föräldrar, syskon eller syskonbarn lever när du går bort ärver de hälften av dödsboet och ditt barn andra halvan, enligt 3 kap. 2 § ärvdabalken. Den halva som din mans familj har rätt till får du inte lov att testamentera bort.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare