Arv utan erkänt faderskap?

Hej.

Min bror har två biologiska söner, den ene är bortadopterad och ärver så vitt jag har förstått inte sin biologiska fader.

Den andra sonen har min broder inte betalt underhåll för och då förmodligen inte heller erkänt faderskapet till. Hur blir det med arvet här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gällande sonen som är bortadopterad gäller precis som du säger att han inte kommer ärva sin biologiska far.

Det verkar ju vara lite oklart ifall faderskapet till den andra sonen är fastställt eller inte. Om det är så att faderskapet inte är fastställt kan inte ett arv utgå, eftersom det endast utgår till arvlåtarens "avkomlingar" (se här). Det är dock aldrig för sent att fastställa faderskapet och om så sker kommer arv att utgå till den andra sonen i enlighet med ärvdabalken (såvida det inte finns något testamente förstås).

Hoppas att det var svar på din fråga! Du är mer än välkommen att höra av dig med funderingar kring detta eller någonting annat i framtiden.

Allt gott!

Sara WelinRådgivare