Arv vid ingift mosters bortgång

Hej,

Har nyligen fått veta att jag räknas som dödsbodelägare efter min gamla moster i Stockholm som gått bort. Hon var änka efter min morbror och de hade inga barn. Jag tror inte det finns något testamente. En yngre bror till henne har två söner i Stockholm och jag räknade med att de var närmaste släktingar. Men nu har också min syster och jag ansetts vara dödsbodelägare, trots att vår moster var ingift, dvs. det var hennes man som var vår mammas bror. Även en av våra kusiner som är barn till en annan syster till mosters man räknas tydligen som dödsbodelägare.

När nu kvarlåtenskapen ska delas undrar jag hur det ska gå till? Går hälften till broderns söner och hälften till vår morbrors arvingar? Vilket skulle kunna innebära att min lott blir en femtedel? Eller hur fungerar det?

Tacksam för svar!

Anders Hjorth i Borås

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sammanfattning

Du har rätt till en del av efterarvet efter din morbror. Efterarvet är en viss andel av din ingifta mosters kvarlåtenskap.

Hur stort efterarvet är beror på hur stor andel av hennes dåvarande tillgångar som hon ärvde från din morbror när han avled.

Efterarvet ska fördelas med en fjärdedel till dig och en fjärdedel till din syster och hälften till din kusin, om det inte fanns fler kusiner.

Din ingifta mosters släktingar ska fördela den andel av hennes tillgångar som inte utgörs av efterarvet från din morbror.

Om du behöver mer praktisk hjälp med fördelningen av arvet kan jag rekommendera att du anlitar någon av våra professionella jurister på Lawline Juristbyrå. Detta kostar 1677,50 kr per timme. Om du är intresserad av detta kan du höra av dig till mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer vi med en offert.

Mvh

Johan Landström

Utredning

Du har rätt till en del av efterarvet efter din morbror

När din morbror avled skedde först en bodelning mellan din morbrors dödsbo och hans fru (din ingifta ”moster”). Om det inte fanns äktenskapsförord och de hade ungefär lika mycket skulder bör utgången av bodelningen blivit ungefär 50 % var till dödsboet och den ingifta mostern. Sedan ärvde hon dödsboets tillgångar. Detta skulle innebära att ca 50 % av hennes tillgångar nu kommer från din morbror. Andelen kan som sagt vara annan om bodelningen föll ut annorlunda eller om din morbror hade ett testamente.

Eftersom du, din syster och din kusin är närmaste arvingar efter din morbror (om era föräldrar är avlidna) har ni efterarvsrätt efter er morbror när er ingifta moster nu har avlidit (3 kap. 2 § ÄB). Det ni har efterarvsrätt till är den andel av din ingifta mosters tillgångar som hon ärvde från din morbror (3 kap. 2 § 3 st. ÄB). Man brukar beteckna kvotandelen som man använder för att räkna fram efterarvet som ”Q”.

Din morbror hade två syskon vilka är din mamma och den andra systern. Dessa två ”grenar” ärver hälften var av efterarvet. Du och din syster delar lika på den del som gick till din mamma, och din kusin får den del som gick till kusinens mamma.

Beräkning av din arvslott

Detta innebär att ditt arv räknas ut som följande:

Din ingifta mosters tillgångar / Q = Efterarvet från din morbror

((Efterarvet efter din morbror/2)/2) = ditt arv.

Om din ingifta mosters tillgångar när hon avled var exempelvis 1 000 000 kr och Q är 2 (50 % andel) så blir ditt arv följande:

(1 000 000 / 2)/2)/2) = 125 000 kr.

Johan LandströmRådgivare