Ärva adoptivmamma

Ärver jag min adoptiv mamma vid dödsfall o försäljning av bostad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Ja du ärver din adoptivmamma precis på samma sätt som om du hade varit hennes biologiska barn eftersom att du är hennes bröstarvinge, ärvdabalken 2 kapitlet 1 §.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare