Ärva egendom som finns utomlands

Min pappa har nu dött och han har 10,5 h mark i Finland, som ouppstyckad mark som han delar med hans syskon 84, 7 h. mark. Ärver jag detta trots att marken finns i Finland och utan något testamente? Han bodde här i Sverige. Mvh Karin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag på detta område är Ärvdabalken som du hittar genom att klicka här.

Som ett kort svar på din fråga så ärver arvingar all kvarlåtenskap från arvlåtaren. Det finns inga speciella regler om egendom som befinner sig utomlands vilket innebär att även den ingår i kvarlåtenskapen och ska fördelas mellan arvingarna. Du kommer alltså ärva marken som finns i Finland.

Notera dock arvsordningen nedan om det är så att din far var gift vid hans bortgång.

Den legala arvsordningen säger att huvudregeln är att barn ärver direkt efter sina föräldrar, se 2 kap 1 § Ärvdabalken.

Det finns dock ett undantag som säger att en make ärver före gemensamma bröstarvingar, som då alltså får vänta på sitt arv tills båda föräldrarna är döda.Syftet med detta är att stärka den efterlevande makens ställning. Undantaget har även motiverats med att makarnas gemensamma hem inte ska splittras, det har också ansetts rimligt att makarnas gemensamma barn får avvakta båda föräldrarnas bortgång innan arvet fördelas. Man har alltså tagit hänsyn till arvtagarens sociala och ekonomiska samhörighet med arvlåtaren. En makes arvsrätt regleras i 3 kap 1 § Ärvdabalken.

I ditt fall innebär det ovanstående att om din far är gift med din mor, så ärver hon före dig. Är han gift med någon annan som inte är din mor, gäller andra regler om särkullbarn i 3 kap 1 § 1 st. Ärvdabalken.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma hit eller att vända dig till info@lawline.se om du behöver vidare hjälp med ditt ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare