Ärva skulder

Hej!

Jag befarar att min pappa har spelskulder och obetalda p-böter som han inte kommer att betala. Varken jag eller min bror har någon kontakt med honom och vi undrar om dessa skulder kan komma att skrivas över på oss barn när han går bort.

Tack för svar!

/ Emilia

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

I Sverige går inte skulder i arv. De skulder som finns kvar efter en persons bortgång ska betalas med dödsboets tillgångar. Om det blir några pengar kvar ärvs dessa av arvingarna.

Vincent EdbergRådgivare