Ärver man sin makes skuld?

Hej! Min pappa har precis avlidit och han och min mamma var gifta pappa har skulder och nu undrar jag om mamma ärver skulderna efter pappa. Mamma äger en bostadsrätt måste mamma sälja denna isåfall. Även mamma har skulder.

Mvh Maria Arvidsson en orolig dotter

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om makars egendom finns i Äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB). Huvudregeln är att ”Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder”, 1:3 ÄktB. Det betyder att din mor inte ärver din fars skulder. Hon måste inte sälja sin bostadsrätt. En mer ingående förklaring följer nedan.

När ett äktenskap upplöses (med anledning av ena makens bortgång) ska makarnas egendom fördelas genom bodelning, 9:1 ÄktB. Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då dödsfallet inträffade, 9:2 ÄktB.

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, 10:1 ÄktB. En makes egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom, 7:1 ÄktB. Enskild egendom är egendom som den ena maken fått förklarad som sin enskilda. Ofta sker detta i äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente.

Det första steget i en bodelning är att beräkna makarnas andelar, 11:1 ÄktB. När andelarna har beräknats ska vardera make räkna bort så mycket av sin andel att det täcker de skulder den maken hade när dödsfallet inträffade, 11:2 ÄktB. Det giftorättsgods som finns kvar ska läggas samman. Värdet delas sedan lika mellan makarna, 11:3 ÄktB.

För tydligheten skull följer ett exempel nedan.

Giftorättsgods: Make 1 (200) Make 2 (300)

Skulder: Make 1 (-150) Make 2 (- 70)

Till delning : Make 1 (50) Make 2 (230)

Att dela: (280)

Efter delning: Make 1 (140) Make 2 (140)

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare