Ärver min make eller halvsyster om vi har ett äktenskapsförord?

Jag och min man har äktenskapsförord och vi har inga barn. Om jag dör tillfaller då mitt arv min make eller min halvsyster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då man avlider är det i första hand ens barn som ärver. Om man inte har några barn går arvet till ens föräldrar. Ifall någon eller båda av dessa också har gått bort kommer arvet istället att gå vidare till ens syskon, både hel- och halvsyskon (dock ärver de olika mycket). Se 2 kap 2 § ÄB. Det låter på din fråga som att din halvsyster är din närmsta arvtagare. Om du inte har några andra syskon kommer hon helt enkelt att ärva allt när du går bort.

Enligt 3 kap 1 § ÄB ärver dock ens make i första hand om man var gift. Din make ärver i detta fall hela din kvarlåtenskap med så kallad fri förfoganderätt. Han kommer att ärva både ditt giftorättsgods och enskilda egendom. Fri förfoganderätt innebär att han fritt får förfoga över kvarlåtenskapen och i stort sett kan spendera den som han vill, han får bara inte testamentera bort den eller skänka bort den på ett sätt som "kan liknas vid ett testamente". När din make senare går bort har dina arvingar (det vill säga din halvsyster) rätt till ett efterarv efter dig. Man kommer då att beräkna ut en viss andel av din makes kvarlåtenskap som kommer att ses som ditt efterarv, innan man fördelar hans kvarlåtenskap.

Sammanfattningsvis är det alltså din halvsyster som verkar vara din närmaste släkting och den som står först på tur att ärva om du skulle gå bort. Eftersom du är gift kommer dock din make att ärva detta "först", med fri förfoganderätt (även din enskilda egendom). När din make senare går bort kommer din halvsyster att få sitt efterarv efter dig, en särskilt uträknad andel av din makes kvarlåtenskap.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare