Arvets storlek beror inte på ålder

Hej, min fråga gäller arvsrätt och fördelningen kring detta. Kort sagt är jag först född och det enda barnet på min mammas sida och först född på min pappas sida. Min pappa har under efter skilsmässa adopterat en son som är äldre än mig och har dessutom skaffat ytterligare barn med 3 fruar förutom min mamma. Det är nämnvärt att jag är ensamt barn på min mammas sida och min pappas förstfödda. Min adopterade broder på min pappas sida hävdar att han har rätt till ett högre arv eftersom han är äldst bland alla halvsyskon och mig. Min fråga lyder då, har min adopterade broder på min pappas sida rätt till mer arv eftersom han är äldst?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I och med adoptionen har din adopterade bror rätt till arv efter din pappa som att han var din pappas biologiska barn. Det är adoptionens verkan enligt 4 kap. 8 § föräldrabalken. Alltså ska han likställas med er andra barn.

Med det sagt kan det dock konstateras att ålder inte spelar någon roll för arvslott i denna fråga. Ni barn får lika stor del av arvet efter er pappa, oberoende er ålder, detta följer av 2 kap. 1 § 2st ärvdabalken. Din adopterade bror har alltså fel om vi följer arvsordningen enligt lag.

Möjligheten finns dock för din far att skriva ett testamente där han kan ge din adopterade bror en högre andel i arv än vad han ger dig. Det kan vara detta din adopterade bror syftar på. Men om inget testamente skrivs kommer ni att få lika mycket i arv.

Sammanfattningsvis har alltså din adopterade bror fel så länge din pappa inte skrivit ett testamente där han skrivit att din adopterade bror ska få högre arv (t.ex. på grund av hans högre ålder).

Hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare