Arvinge har fått pengar innan dödsfallet i hemlighet, vad göra?

Min bror kan ha genom påverkan fått vår nyligen avlidna mor att överföra 500.000 tkr (alla mamma tillgängar) till sitt konto för 2,5 år sedan.

Detta har jag upptäckt då jag sett hennes kontoutdrag. Han vet inte att jag sett dettaoch har inte heller nämnt detta vid den bouppteckning vi står i stad att göra. Hur ska jag hantera det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Förskott på arv:
Det du bör göra är att hävda att överföringen är ett förskott på arv. Tydligt lagstöd för det kan du hitta i ärvdabalken 6 kapitlet 1 §.
Effekten av det hela är alltså att din bror redan fått 500 000 kr i arv och du 0 kr. Huvudregeln är att man skall dela lika på arvet, men eftersom din mor av egen vilja fört över pengarna till honom så kan det vara svårt att återkräva hälften av detta belopp. Att din bror påverkat din mor att ge honom pengar kommer du förmodligen ha väldigt svårt att bevisa tyvärr.

Laglotten:
Däremot finns det visst skydd för dig i det som kallas för arvinges laglott. Det är nämligen så att barn inte skall kunna gå arvlösa om de inte själva vill det och därför skall barn alltid ha rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av det belopp en arvinge skulle få vid vanlig arvdelning. Om det totala arvet är 500 000 så skall ni alltså ärva 250 000 kr var. Din laglott blir då 125 000 kr. Det är detta som du enligt lag har rätt att kräva ut. (Du kan självklart kräva 250 000, det är ju upp till din bror att faktiskt ge dig pengarna, annars får du gå till domstol och där är det lika bra att hävda förskott på arv och begära 250 000 kr).

Boutredningsman:
Eftersom ni antagligen inte kommer komma överens om det här kan det vara bra att begära en boutredningsman för att få en opartisk person som utreder boet och de här "försvunna" pengarna... Lite mer info om det kan du hitta här: länk.
Boutredningsmannen kan utföra "tvångsskifte" mot dödsbodelägarnas vilja. Därför kan det här vara ett lämpligt alternativ om det kan vara så att det blir väldigt svårt att komma överens med din bror.

Vad du skall göra:
1. Skaffa kopia på kontoutdrag så att du har något bevis för att din bror fått ett stort förskott och därigenom snuvat dig på din del av arvet.
2. Fråga din bror om det hela. Eventuellt kanske ni har missuppfattat varandra och det är onödigt att ta det hela till "domstol" om det är så att din bror faktiskt ger dig pengarna frivilligt.
3. Begär en boutredningsman för att få en opartisk inblick i dödsboets tillgångar och utdelning.
4. Håll tummarna för att 2017 blir ett bra år som löser ert ekonomiska dilemma!

Lycka till och Gott Nytt år!
Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare