Arvsavsägelse

Hej,

Kan jag avskriva min arvsrätt till min mor och ge den till mina syskon när min mor fortfarande är vid liv dessutom? Min far gick bort för två år sedan. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En arvsavsägelse kan göras genom godkännande av ett testamente, eller skriftligen hos arvlåtaren. I en sådan arvsavsägelse ska det tydligt framgå att personen (du) avstår din rätt till arv. Denna handling ska vidare gärna bestrykas med namn av båda parter, underskrift samt datum. Ett formkrav för att göra ett sådant arvsavstående är att personen är myndig! Att din mor är vid livet har ingen betydelse.

Om ett arvsavstående görs kommer dina syskons arvsrätt öka i motsvarande mån då de "blir berättigade till din del", alternativt, om din mor testamenterar sin egendom till sina syskon och du därefter godkänner testamentet.

Ovanstående framgår av Ärvdabalken 17 kap. 2§.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare