Arvsavstående

Min mamma, som precis gått bort, har i sitt testamente skrivit att en viss tavla ska gå till en nästkusin till mig. Denna person vill inte ha tavlan. Hur ska han formulera sig? I och med att han avstår sitt arv, så ska han väl inte heller räknas som dödsbodelägare?

Mvh

Per Risberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav för hur ett arvsavstående ska gå till, dock rekommenderas självklart ett skriftligt meddelande till dödsboet. Precis som du säger ska din nästkusin inte heller räknas som dödsbodelägare i och med sitt val. För att genomföra själva arvsavståendet kan jag rekommendera dig att kontakta en av våra jurister här på Lawline. Detta gör du genom www.lawline.se/boka.

Vänligen,

Alexandra TeorellRådgivare