Arvsfördelning + Upprättande av Testamente

Hej,
Jag är gift sen 2009 med en man född i Sverige . Jag har en annan ursprung. Nu säger han att om han kommer att dö då får sonen ärva 50% av vår egendom. Är det här rätt? För att jag har betald skulder av vissa låner och köpte massa av möbler osv....får vi göra en testament? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv finner du i ärvdabalken (ÄB). I det fall att sonen enbart är din makes barn och din makes enda barn kommer denne att få ärva allting enligt 2 kap. 1 § ÄB. I de fall att du och din make har några gemensamma barn kommer alla barn att dela lika på din makes kvarlåtenskap enligt 2 kap. 1 § 2 st. ÄB. Om sonen är ert gemensamma barn får denne vänta till dess att även du har avlidit enligt 3 kap. 1 § ÄB.

Testamente kan du och din make upprätta om ni så önskar. Tänk då på att följa formkraven i 10 kap. ÄB. Ett testamente kan ni dessutom enkelt upprätta via vår avtalstjänst se: http://lawline.se/avtal/testamente.

Viktigt att tänka på vid upprättande av testamente är att sonen har rätt till hälften av sin arvslott enligt den s.k. laglotten i 7 kap. 1 § ÄB.

Sammanfattningsvis har sonen rätt till arv, andelen beror dels på antalet barn din make har och om sonen är ert gemensamma eller ett särkullbarn. Vidare är det möjligt för dig och din make att upprätta ett testamente men det går inte att avtala bort sonens laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare