Arvsrätt efter farmor

hej jag undrar om arvsrätt efter min farmor, min far är död och jag har endast en halvsyster.

Delas det inte lika mellan oss får jag mindre när min far avlidit?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB) som du kan se här. Jag uppfattar det som att din halvsyster också är din fars barn och kommer därför besvara frågan utifrån det.

Arvsrätt efter din farmor

Som barn har man arvsrätt efter sina föräldrar och finns det flera barn ärver varje barn lika mycket (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär att din far hade arvsrätt efter din farmor, men då din far inte är i livet är det istället du och din syster som ärver i eran fars ställe. Att ni ärver i er fars ställe kallas istadarätt. Du och din halvsyster har alltså arvsrätt efter eran farmor.

Storleken på arvet

Storleken på arvet beror på om din farmor hade några fler barn, det vill säga din fars syskon. Arvet efter din farmor ska delas lika mellan de eventuella syskonen (eller deras barn om något syskon är avlidet) men om din far var enda barnet delas arvet lika mellan dig och din halvsyster.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare