Arvsrätt för adoptivbarn

Hej, jag har en fråga angående min mans arvsrätt. Hans adoptivmamma har gått bort för några år sedan och det står i bouppteckningen att han är efterarvinge. Jag har förstått det som att han inte ärver några pengar förrän hans adoptivfar också går bort, kan detta stämma? Jag tycker det är konstigt att han inte ärvt några pengar, men deras biologiska barn har ärvt. I bouppteckningen står det dödsbodelägare på de biologiska barnen. Kan detta vara rätt och riktigt att det får gå till på det sättet? Jag tänker att han också bör ha samma rätt som de biologiska barnen... Tacksam för hjälp att få klarhet i detta.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arvsrätt hittar man i Ärvdabalk (ÄB) och regler om vad som gäller vid adoption hittar man i Föräldrabalk (FB) 4 kap.

Enligt Föräldrabalken 4 kap 8 § så ska ett adoptivbarn anses som adoptantens (adoptant= adoptivförälder) barn och inte som barn till sina biologiska föräldrar. Detta innebär att din man likställs med biologiska barn och att din man i det här fallet har samma ställning som adoptivföräldrarnas biologiska barn när det kommer till arvsordningen.

Din man och hans syskon är enligt Ärvdabalken 2 kap 1 § 1st tillsammans mammans närmaste arvingar eftersom att de alla är hennes barn. Detta innebär att de ska ha lika stor del av mammans arv, Ärvdabalken 2 kap 1 § 2st.
Om föräldrarna var gifta med varandra, så ska hela kvarlåtenskapen efter mamman dock tillfalla fadern, som är den efterlevande maken, enligt Ärvdabalken 3 kap 1 § 1st. Detta eftersom att alla barnen är deras gemensamma barn. Alla barns arv ska alltså tillfalla den efterlevande maken först. Gemensamma barn till makar är inte dödsbodelägare vid den förste makens död och har därför ingen omedelbar arvsrätt när det finns en efterlevande make kvar. Barnen ska få ut sina arv från mamman först när fadern har gått bort, enligt Ärvdabalken 3 kap 2 § 1st. Det är först då de blir dödsbodelägare.
Detta innebär alltså att alla barnen ska vara efterarvingar, och inte bara din man, och få ut sina arv först när fadern har gått bort.

Om föräldrarna inte var gifta, så gäller att alla barnen är dödsbodelägare och alltså ska få ut sina arv direkt efter mammans bortgång, enligt Ärvdabalken 2 kap 1 §.

Sammanfattningsvis, din make har samma ställning som de biologiska barnen. Detta innebär att alla barnen ska få lika del av mammans arv och om föräldrarna var gifta, så ska barnen få ut sina arv först när den efterlevande maken har gått bort. Det ska inte finnas någon möjlighet för barnen att få ut sina arv direkt när det finns en efterlevande make kvar. Om föräldrarna inte var gifta, så ska barnen få ut sina arv direkt – och detta gäller alltså även din man eftersom att han har samma ställning som övriga barn.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Familjens Jurist för att få mer hjälp och komma vidare i frågan. Du kan boka en tid här: lawline.se/boka

Hoppas att det här svaret har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare