Arvsrätt för adoptivbarn som inte är svensk medborgare

Hej, jag har en bekant som blivit svensk medborgare, hon har en adoptivbarn som inte är svensk medborgare. Adoptivbarnet som är vuxet bröt för flera år sen all kontakt med sin adoptivförälder. Det sista vi vet är att hen reste tillbaka till sitt hemland (ett land i Afrika), och lever med stor sannolikhet där sen dess. Detta tror vi i och med att hen endast hade tillfälligt uppehållstillstånd som var påväg att gå ut då hen reste. Nu undrar min bekant om vilken eventuell arvsrätt adoptivbarnet har i Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i ärvdabalken(ÄB) och föräldrabalken(FB). Om mamman har hemvist i Sverige gäller svensk arvsrätt.

Enligt 4:8 FB så ska ett adoptivbarn anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina biologiska föräldrar. Adoptivbarn ingår alltså i arvsordningen på samma sätt som biologiska barn!

Den legala arvsordningen framgår i ÄB men utan att veta mer omständigheter kan jag inte svara på exakt hur arvet kommer se ut i det här fallet. Det beror t.ex. på hur många syskon det finns, om föräldern är gift osv. Men klart är i alla fall att adoptivbarn har samma arvsrätt som biologiska barn trots att barnet inte är svensk medborgare.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare