Arvsrätt för syskonbarn

Jag kontaktades av min brorson 2012. Han var då 33 år gammal. Han har vid eftertanke visat mest intresse av arvet efter min mamma dvs hans farmor. Jag vill inte att han ska ärva mig. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har rätten att bestämma vart dina pengar skall gå efter din död tills viss mån. Du kan göra detta genom ett testamente. I detta testamente kan du bestämma att din brorsson inte skall ärva genom att testamentera pengarna till någon annan. Endast dina egna barn har rätt till en laglott, förutom den kan du testamentera dina pengar så som du önskar, 7:1 och 9:1 ärvdabalken.

När din mamma går bort ärver du och din bror lika lott, finns din bror inte längre vid liv kommer hans barn däremot att ärva i sin pappas ställe 2:1 ärvdabalken. Det arvet kan du inte göra något åt.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Med vänlig hälsning

Matilda Bona

Matilda BonaRådgivare