Arvsrätt vid könsbyte

Jag har bytt personnummer. Vad gäller vid arv?

Hej

Jag har bytt juridiskt kön och har därför nytt personnummer. Är jag fortfarande bröstarvinge i lagens mening, eller vad menas med att vara barn till någon i juridisk mening?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Arv och testamenten regleras i Ärvdabalken och enligt 2 kap. 1 § är bröstarvingar arvlåtarens avkomlingar och det är dessa som ärver först. Dessa har även alltid rätt till sin laglott enligt 7 kap. 1 §. Laglotten utgör hälften av arvslotten och kan inte inskränkas genom ett testamente.

I uttrycket ”arvlåtarens avkomlingar” ligger även adoptivbarn där den adopterade har skurit av alla rättsliga band med sina biologiska föräldrar och nu intar samma ställning hos arvlåtaren som arvlåtarens biologiska barn.

Svar på din fråga
Förutsatt att att du inte har blivit bortadopterad (vilket inget i frågan tyder på) ska det inte spela någon som helst roll att du har bytt kön och personnummer.

Hoppas du fick svar på din fråga
Vänligen,

Douglas NordströmRådgivare