FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/08/2016

Åtalsunderlåtelse

Jag fick vid 16 års Åtalsunderlåtelse för snatteri.Nu, två år senare skall jag söka till försvarsmakten. På deras hemsida framgår det att samtliga som blivit dömda i domstol eller fått stafföreläggande undre dem senaste fem åren kommer få sin ansökan avslagen.

Jag undrar därav om Åtalsunderlåtelse räknas som strafföreläggande

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Åtalsunderlåtelse har samma verkan som en dom och antecknas i belastningsregistret. En förutsättning för att ge åtalsunderlåtelse är att det står klart att ett brott har begåtts, oftast därför att den misstänkte har erkänt. Åtalsunderlåtelse är också vanligt för ungdomar under 18 år. Se 20 kap. 7 § rättegångsbalken. Svaret på din fråga är alltså att det får samma verkan som strafföreläggande på så sätt att det antecknas i belastningsregistret.

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare