Återbetalning av förskott på arv

Hej! Vi har en fråga ang. förskott på arv. 2002 sålde vi vårat företag till vår son för att han skulle kunna genomföra affären utan allt för stora skulder fick han ett förskott på arv på 285000kr. Vi har 2 barn till. En undran kan man begära att han återbetalar lite på förskottet firman går bra dels för våran egen skull och att det finns något kvar till dom andra. Detta vill vi göra bara så det inte tvistigheter senare. Alt testamenten det har vi gjort. MVH Kurt o Märta

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Precis som ni skriver så går det bra att er son betalar tillbaka en del av det förskott han har fått. Om han gör det kommer förskottet minskas i motsvarande mån och den del som betalas tillbaka kommer behandlas som ett lån från er till er son.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare