Återbetalningsansvar vid förskott på arv

Min far fick en fastighet som gåva av sin mor. Den gåvan utgör ett förskott av arvet. Nu när min far gått bort, så lika min farmor, undrar jag om jag kommer bli återbetalningsskyldig om gåvans värde överstiger det som finns kvar på kontot till den övrige arvsvingen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till till Lawline med din fråga!

Om ett förskott på arv överstiger vad den arvingen hade ärvt föreligger normalt inget återbetalningsansvar, vilket framgår av 6 kap. 4 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K6P4S1). I den paragrafen finns ett undantag om annat har avtalas om vid gåvotillfället vilket jag utgår att något sådant avtal inte föreligger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare