FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/12/2017

Återbetalningsskyldig av felaktigt utbetalad lön?

Hej,

Min tidigare arbetsgivare i Stockholm har oavsiktligt överbetalt mig en månad efter mitt anställningsavtal upphörde. Nu efter två månader hävdar de pengarna tillbaka. Jag är nyfiken på att veta om det finns någon form av lag som binder mig att betala tillbaka dem? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med fin fråga!

Det finns ingen lagregel om felbetalningar. Däremot finns principen om Condictio indebiti. Principen innebär att den som felaktigt tagit emot ett belopp ska betala tillbaka detta. Det finns dock undantag. Har den som tagit emot pengarna i god tro (dvs utan att misstänka att det var en felaktig utbetalning) förbrukat dessa är denne inte skyldig att återbetala beloppet.

Frågan är alltså om du var i god tro. Då det verkar som att du varit medveten om att du inte hade rätt till betalningen, du mottog ju den efter att anställningsavtalet löpt ut, anser jag att du inte varit i god tro. Du är således skyldig att betala tillbaka beloppet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare